1.300 Tonnen schwerer LNG-Tank an Bord der “Sajir“ gehievt
Meilenstein beim Umbau des 15.000 TEU Containerschiffs „Sajir“: am vergangenen Wochenende wurde der rund 1.300 Tonnen schwere LNG-Tank mithilfe eines Schwimmkrans an Bord gehievt. In den vergangenen drei Wochen war der Laderaum des Schiffs entsprechend für den Einbau vorbereitet worden.
Der Tank wird nun in den nächsten Wochen im Laderaum verschweißt. Parallel dazu läuft die Umrüstung der Hauptmaschine und der Hilfsdiesel auf den Dual-Fuel-Betrieb für Liquefied Natural Gas (LNG) und schwefelarmes Schweröl.
Seit dem 2. September wird die „Sajir“ in der HuaRun DaDong-Werft bei Shanghai auf LNG-Antrieb umgerüstet. Damit ist Hapag-Lloyd die erste Reederei weltweit, die ein bestehendes Großcontainerschiff auf LNG umrüstet. Anfang 2021 soll die „Sajir“ fertig umgerüstet sein und die ersten Probefahrten absolvieren, bevor sie dann wieder im Asien - Nordeuropa Verkehr eingesetzt werden soll.
Der Umbau kostet rund 35 Millionen Dollar und ist ein zentraler Baustein der Nachhaltigkeitsstrategie von Hapag-Lloyd. Der Einsatz von LNG hat das Potenzial CO2 Emissionen um 15 bis 30 Prozent sowie Schwefeldioxid- und Feinstaubemissionen um mehr als 90 Prozent zu senken.
„Wir hoffen mit diesem einzigartigen Pilotprojekt für die Zukunft zu lernen und Wegbereiter für die Umrüstung von Großschiffen auf diesen vielversprechenden alternativen Treibstoff zu sein. Unser langfristiges Ziel bleibt jedoch ein CO2 neutraler Schiffsbetrieb mit synthetischem Gas (SNG)“, sagt Richard von Berlepsch, Managing Director Fleet der Hapag-Lloyd AG.
(Ein Foto der Verladung finden Sie beigefügt. Auf Anfrage erhalten Sie auch mehr Bilder. Copyright: Hapag-Lloyd AG)
Alternate Project Manager and Designer as Senior Consultant to TECHNOLOG services GmbH for UASC A14 and A18 Class Container Vessels
On behalf of UASC United Arab Shipping Company - now marched into HAPAGLLOYD - TECHNOLOG services© was elaborating the concept design for the ordered total number of 17 Super Large Container Vessels (SLCV’s) called UASC A14-Class with more than 14.000 TEU and UASC A18-Class with more than 18.000 TEU.
This developed new type of vessels is focusing on fuel efficient energy machinery plants and propulsion systems as well as on maximum container intake to achieve best possible economical results.
Extensive cost-benefit analyses have been carried out and finally the RFT (Request for Tender) was mutual established by the project team consisting of senior experts from UASC and TECHNOLOG. The TECHNOLOG experts work always as consultant until final contract signing.
In 2018 HAPAGLLOYD commissions TECHNOLOG with planning to convert the first large container ship to LNG
In February 2019 the Hamburg-based engineering firm TECHNOLOG services GmbH has been awarded the contract by HAPAG-LLOYD to implement the world's first LNG conversion of a large container ship.
Even in the pre-conversion phase, TECHNOLOG was involved in the pilot project with technical consulting services including coordination of the market-leading system suppliers and shipyard selection. Now the Hamburg LNG specialists are also taking over the entire conversion construction for the Chinese Hudong-Zhonghua shipyard group with the Huarun Dadong Dockyard (HRDD) repair shop.
Meanwhile, the TECHNOLOG is also involved in the construction supervision at the shipyard. The photo shows the start of the conversion of the first 15,000 TEU container vessel, the first conversion of a total of 17 vessels on LNG propulsion engines. All of these new-buildings are LNG-ready Classified and today belong to Hapag Lloyd Hamburg as UASC vessels.
Photo source: TECHNOLOG, Hudong-Zhonghua Shipyard, China
Ship Data
Main Characteristics:
UASC A14-Class SLCV
Length Overall: 368.00 m
Lpp: 352.00 m
Beam max.: 51.00 m
Depth Main Deck: 30.35 m
Draft scantling: 15.50 m
Operation speed: 12 kn to 18 kn
Speed full loaded: 22 kn
Main Engine: 9S90ME-C10.2
Container Capacity: far above 14000 TEU
Main Characteristics:
UASC A18-Class SLCV
Length Overall: 400.00 m
Lpp: 352.00 m
Beam max.: 58.60 m
Depth Main Deck: 30.60 m
Draft scantling: 16.00 m
Operation speed: 12 kn to 18 kn
Speed full loaded: 22 kn
Main Engine: 10S90ME-C10.2
Container Capacity: far above 18000 TEU